De ‘NSU Club Nederland’ is op 29 november 1981 opgericht. De club stelt zich ten doel: het bevorderen van en het in stand houden, verzamelen/restaureren van automobielen, scooters, motorfietsen, bromfietsen en fietsen van het merk NSU.

Het merk NSU met haar rijke historie is voor velen inmiddels een onbekend merk geworden vandaar deze introductie. De drie letters komen van de stad Necarsulm gelegen in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Het ligt op de plek waar het riviertje de Sulm in de Neckar mond. In 1873 begon Christian Schmidt in Riedlingen aan de Donau een breimachine fabriek waarbij de machines werden aangedreven door waterkracht. Het waterrad was niet krachtig genoeg en toen hij in de gelegenheid was om een krachtiger watermolen in Neckarsulm te kopen was de koop snel gesloten. In 1880 verhuisde het bedrijf naar de watermolen aangedreven door de Sulm.
De ontwikkelingen gingen snel in 1886 begon men met fietsen, in 1901 met motorfietsen en in 1905 met automobielen. NSU heeft fietsen, brommers en motorfietsen geproduceerd t/m 1965. Automobielen werden in twee perioden geproduceerd van 1905-1931 en van 1957-1977. NSU stond bekend om haar technisch vooruitstrevende producten van goede kwaliteit. In 1969 fuseerde NSU met Auto-Union tot ‘Audi NSU Auto-Union AG’ met het hoofdkantoor in Neckarsulm. In 1985 werd de naam ‘Audi AG’ en verhuisde het hoofdkantoor naar Ingolstadt. In de fabriek in Neckarsulm rollen tegenwoordig Audi’s van de band.

Opmerkelijk zaken uit de historie:

  • 1885: de eerste auto met viertaktmotor van Carl Benz, het frame werd door NSU gemaakt.
  • 1932: op verzoek van Ferdinand Porsche bouwde NSU een prototype wat de basis zou vormen voor de latere Kever.
  • Zeer succesvol in de motorrace historie met wereldtitels in 1953, 54 en 55.
  • 1964: NSU Wankel Spider eerste productieauto ter wereld met rotatiemotor. De rotatiemotor werd uitgevonden door Felix Wankel.
  • 1967: NSU Ro80, tweeschijf-rotatiemotor, auto van het jaar 1967.

Het huidige Audi gebruikt nog steeds de NSU tekst ‘Voorsprong door techniek’ in haar reclame. De sportieve uitvoeringen van NSU auto’s kregen de type aanduiding TT of TTS mee. Die benamingen vind je tegenwoordig ook op Audi’s.

Het thema op de NSU Club stand dit jaar is SPORT. Op de stand zijn sportieve NSU’s in diverse uitvoeringen te bewonderen, waaronder de ‘Randstad NSU TT’ circuitracer van Marco van den Broek en de ‘berg-rennwagen’ NSU Prinz II van Hans Broers.

Randstad NSU TT – Marco van den Broek

Technische gegevens:

Merk                                    :              NSU

Type                                     :              1200 TT (bj.1970)

Omgebouwd tot              :              Raceauto Groep 2

Cilinderinhoud                  :              1300cc, vier cilinder lijn, viertakt, luchtgekoeld

Vermogen                          :              125pk

  • sperdifferentieel
  • aangepaste versnellingsbak
  • spaghetti-uitlaat
  • weber carburateurs
  • volledig opgebouwd volgens homolegatie van de FIA.
  • replica van de oorspronkelijke Randstad NSU die te vinden is in de races van 1972-1975, coureur Henri van Oorschot, zoon van de Nederlandse NSU-importeur.

Vanaf zijn 12e was Marco vaak te vinden bij het garagebedrijf bij hem in de straat. Daar werkte iemand die NSU gereden had. Met hem ging hij regelmatig naar de speedway in Baarlo en zag daar de NSU’s rijden. Toen Marco 16 was, had hij genoeg gespaard om zijn eerste NSU, een 1200 TT, te kopen. Mocht er uiteraard nog niet in rijden. Vanaf die tijd heeft hij minstens 45 auto’s van dit type gehad waarvan hij er 5 heeft gerestaureerd, waaronder deze Randstadauto. De buitenkant is volledig zoals deze auto toen ook was, de binnenkant moest inmiddels aan andere eisen voldoen. De auto is zelf naar eigen inzicht opgebouwd, rekening houdend met de geldende eisen van de homologatie. De auto is van een smalle standaard 1200 TT met 65pk naar een verbrede race NSU met 125pk omgebouwd.

In 2006 heeft Marco in deze TT voor het eerste meegedaan aan het Duitse kampioenschap voor klassieke auto’s tot 1300cc, de “Kampf der Zwerge”. In dit kampioenschap wordt gereden op de bekende Europese circuits. In dat jaar is hij meteen kampioen geworden. De auto had toen nog een 1200cc motor, terwijl anderen met 1300cc reden. De jaren daarna kon hij niet aan alle races mee doen nodig om voor het kampioenschap te gaan. In de races die hij reed eindigde hij altijd bij de eerste drie NSU’s. In 2016 deed hij mee voor het kampioenschap en is toen als tweede geëindigd in een veld van 18 NSU’s.

Berg-rennwagen NSU Prinz II – Hans Broers

Merk                                    : NSU

Type                                     : Prinz II (bj.1960)

Omgebouwd tot              : ‘Berg-rennwagen’, heuvelklim

Cilinderinhoud                  : 638cc, 2 cilinder lijn, viertakt, luchtgekoeld

Vermogen                          : 38pk

  • topsnelheid van 130 km/h (7000 t/min).
  • replica van een jaren zestig ‘bergrenn wagen’. Geïnspireerd op de NSU’s uit het Duitse ‘Tourenwagen-bergmeisterschaft’ met Siegfried Spiess aan het stuur.
  • oorspronkelijke motor 20pk, ‘on-gesynchroniseerd’.

Het NSU virus heeft bij Hans begin jaren zestig toegeslagen omdat zijn vader een NSU Prinz III had en daarna verschillende Prinz’jes IV. Ondanks dat het niet zijn favoriete modellen waren heeft Hans toch een aantal jaren met een Prinz IV rond gereden. Daarna kwam er een TT waarna meerdere TT’s volgden. Veelal sportief uitgedost en waar hij ook mee aan slalom wedstrijden meedeed. Nadat Hans zich meer ging verdiepen in de historie van het merk kwam hij er achter dat NSU het sportieve in z’n genen had en dat de 1e Prinzjes zeer succesvol waren in hun tijd, met diverse kampioen schappen tot gevolg. Een bekende NSU rijder van toen was Siegfried Spiess. Omdat er nog genoeg TT’s in omloop zijn wilde Hans wat anders en dat werd logischerwijze een Prinz II in sport uitvoering. Geïnspireerd door de race successen van NSU en Siegfried Spiess bouwde Hans zijn eigen berg-rennwagen!